06/08/2018

העמותה מארחת את פרופ' גוסטבו מלינגר

פרופ' מלינגר הינו מנהל חטיבת האולטרסאונד המיילדותית בבית החולים ליס ליולדות, במרכז הרפואי תל אביב סוראסקי מאז שנת 2013 . לפני כן, משנת 1994 ועד שנת 2012 כיהן פרופ' מלינגר כמנהל האבחון הטרום לידתי במרכז הרפואי וולפסון. פרופ' מלינגר הינו הנשיא בפועל של האגודה הישראלית לאולטרסאונד במיילדות ובגינקולוגיה ומכהן כפרופסור קליני בבית הספר לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת ת"א. בנוסף, חבר פרופ' מלינגר במועצת המנהלים של האגודה הבינלאומית לאולטרסאונד במיילדות ובגינקולוגיה. העוברי, CMV תחום המחקר העיקרי של פרופ' מלינגר הינו המוח העוברי, ומחקריו של פרופ' מלינגר בתחום ה היוו בסיס לפרוטוקולים הקליניים שבהם נעשה שימוש כיום ברחבי העולם. פרופ' גוסטבו מלינגר נולד במונטווידאו, אורוגוואי ומאז 1973 מתגורר בישראל. הוא נשוי לד"ר פטריסיה מלינגר ואב לשלושה ילדים.

. ברפואה לרוב יש מספר דעות בכל נושא, ונושא ה CMV בהריון אינו חריג. במצבים האלה בדרך כלל לכל גישה יש יתרונות וחסרונות. הגישה שלא לבצע דיקור מי שפיר מוכרת ואני בטוח שהרופא הסביר לכם למה הוא סובר כך. לכן אני אסביר לכם את הגישה השנייה: למרות הסיכון הקטן של לידה מוקדמת לאחר דיקור מי שפיר, דיקור שלילי (כלומר אין CMV), יחזיר את ההריון ומאוד ייתכן שגם את החיים שלכם אל מסלול של חוויה חיובית. מצד שני, דיקור עם CMV חיובי, יאפשר לבודקים להתייחס לממצאים שעלולים להופיע בהמשך בבטחון רב יותר ובידיעה שהממצאים האלו, קרוב לוודאי, אינם כוזבים. מבלי לבצע דיקור, אתם עלולים למצוא את עצמכם בשבועות מאוד מתקדמים עם חשד לממצא שאינו ברור.

2. זה סימן מעולה אך על פי נסיוננו וכאשר הבדיקה מבוצעת בטכניקה טובה, הסיכון להופעה מאוחרת של ממצאים עלול להגיע ל כ – 10%.

3. בדרך כלל ה MRI מבוצע בין שבועות 32 ל 34

ניתן להניח אך לא בוודאות. ההערכה שלנו שאם ההדמיות תקינות הסיכון לפגיעה מוחית אינו שונה בהרבה מזה של האוכלוסייה הרגילה.


א. הסיכון קטן מאוד.

ב. לא עד כמה שידוע לי.

ג. יש על הנושא הזה ויכוח בספרות. לעניות דעתי בהעדר ממצאים הדמייתיים, הפרוגנוזה דומה למקרים אחרים ב CMV.

ד. ע"פ עבודה שפרסמנו לאחרונה הסיכון לתוצאה כוזבת חיובית יחסית גדול. לעומת זאת, כאשר הבדיקות תקינות הסיכון להפרעות בהתפתחות קטן והסיכון להפרעות בשמיעה נמצא בין 5-7%. חרשות מוחלטת נדירה מאוד אך קיימת.

המעקב של CMV הינו על פי תוצאות IGG. תוצאה של AVIDITY 0.16, במידה ולא מדובר בטעות, מצביעה על מחלה יחסית חדשה. מכאן שיש להתייחס להריון כהריון עם חשד ל CMV. להערכתי, הרופא המטפל יבקש לחזור על בדיקת הAVIDITY בפער של שלושה שבועות על מנת לוודא שאכן הAVIDITY עולה. במקרה שלכם, הייתי ממליץ באופן חד משמעי על ביצוע דיקור מי שפיר והמשך מעקב על פי הממצאים.

אין הגדרה של מה טוב יותר ומה טוב פחות. הכוונה היא להיות במעקב סדיר אצל רופא שמתעסק ברפואת האם והעובר ולבצע את הסקירות במקום מתאים. בהריון שני המעקב הוא ככל הריון, עם דגש על הסקירה השלישית.

אני עונה לך כרופא נשים כאשר למעשה כל נושא המעקב בילודים אינו תחום התמחותי. למרות זאת, אציין שבמחקר מאוד גדול שבוצע באנגליה ושוודיה נמצא שהסיכון לפגיעות כלשהן מעבר לשנה הראשונה, זניח. צריכים לזכור שבאחוז מסויים של האוכלוסייה כולל אלו שלא חלו ב CMV עלולים להתפתח הפרעות התפתחותיות גם בגיל מאוחר.

באופן כללי הסימנים מבחינת הדמייה הם אותם סימנים. אך, בזיהום משני, לרב אין כלל ממצאים והתינוקות צפויים להיות לא שונים מאלו שללא CMV.

אני לא מבצע את המעקב לאחר הלידה. ידועים לי בעבר על שני ילדים שנולדו עם פגיעות התפתחותיות חמורות – אחד מהם בשבוע 29. אך, לא ילדים שעברו בדיקות אצלנו בשנים האחרונות.

כל בדיקה או רמז לכך שלעובר אין ממצאים תורמים רבות לשקט הנפשי בהריון שהוא לחוץ מאוד. לכן, אם בדיקת ה MRI תקינה על רקע בדיקת אולטראסאונד תקינה, המטופלת מקבלת חיזוק לכך שההריון שלה מתקדם כצפוי. הבעיה בבדיקות הדמייה, גם אולטראסאונד וגם MRI הינה בתוצאות החיוביות הכוזבות וכאן ההתמודדות היא פרטנית בכל מקרה מקרה.

להערכתי היום בכל הארץ הקולגות יודעים לאבחן היטב את המחלה (בהנחה שאת מבינה את מגבלות בדיקות ההדמייה באופן כללי ובמיוחד בנושא ה CMV). אם ההדבקה בשליש ראשון הייתי דוחה את הבדיקה עד כמה שיותר והייתי מבצע אותה בשבוע 33-34 וכנ"ל בהדבקה יותר מאוחרת.

למרות שהאפשרות של תוצאה כוזבת של דיקור מי שפיר מתוארת בספרות בנסיון שלנו לא ראינו עוברים שנולדו חיוביים לאחר דיקור שלילי עם פגיעות. כמובן שהדבר תלוי בכך שעבר מספיק זמן בין המחלה לדיקור.

גם בבדיקת האולטראסאונד וגם בבדיקת ה MRI נמצא מאחרי המכשיר בן אדם שמפרש את הבדיקה. בדרך כלל ה MRI והאולטראסאונד אינם טועים והפירושים והטעויות הם של הבן אדם. כמובן שהיו מקרים בהם הממצאים הופיעו מאוחר יותר או פורשו בצורה לא נכונה. לטעות זה אנושי.

אין לי תשובה מבוססת בעניין בהיעדר עבודות טובות. ההמתנה המקובלת הינה 6 חודשים אך ההמלצה היא על פי הנסיון. גם אם מישהי נכנסת להריון קודם, כל עוד ההדמייה היא טובה, לא הייתי עושה מזה עניין.
הייתי מבצע סקירה שלישית, שם אמורים לבצע בדיקה יותר פרטנית של המח

דילוג לתוכן