10/08/2022

העמותה מארחת את פרופ' יעקב אמיר

פרופ' יעקב אמיר הוא מומחה במחלות זיהומיות ומומחה ברפואת ילדים, משמש כמנהל היחידה למחלות זיהומיות בילדים בבית החולים מעייני הישועה, ויועץ למחלות זיהומיות ביחידה להריון בסיכון בבית החולים בלינסון שבמרכז רבין. עד שנת 2015 ניהל פרופ' אמיר מחלקת ילדים במרכז שניידר לרפואת ילדים, ובשנת 2003 פתח מרפאה ייחודית למעקב אחרי ילדים עם זיהום מולד ב-CMV. תחומי המחקר החשובים שלו הקשורים ב-CMV, כוללים את השפעת הטיפול האנטי ויראלי בואלגאנציקלוויר על נזקי שמיעה מוקדמים ומאוחרים, מהימנות מעקבי ההדמיה בהריון על הפרוגנוזה של תינוקות עם CMV מולד וטיפולים אנטי ויראליים במהלך ההריון למניעת הדבקת העובר.

הדבקה אחרי שבוע 16 היא הדבקה בטרימסטר שני לפחות ולמעשה מאמצע טריסמטר שני, הסיכוי לפגיעות הוא אפסי. בחצי הראשון של טרימסטר שני, יש לעיתים סיכוי לפגיעות רק בשמיעה, אבל מנסניוננו, הפגיעות קלות ויחסית תמיד מגיבות לטיפול.

התשובה היא לא. אין שום רמז לבעיות שמיעה בבדיקות הסקירה, אבל ידוע שתינוקות עם ממצאים ברורים של פגיעה מוחית, הסיכוי שלהם לפגיעות שמיעה גבוה יותר מתינוקות עם הדמיות תקינות.

הטיפול מיועד רק להדבקות מוקדמות בהם יש סיכוי לנזק משמעותי. הדבקה סביב ההתעברות או טרימסטר ראשון והמפתח להתחלת הטיפול הוא להתחיל אותו עד חודשיים ממועד ההדבקה המשוער.

להיפך. בהדבקה מוקדמת אם תתחילי את הטיפול עד חודשיים ממועד ההדבקה המשוער, סיכוי גדול שהעובר לא ידבק.

ברור שההדבקה קדמה להריון, לפחות בחודשיים, קרוב לוודאי שיותר. הסיכוי להדבקת העובר הוא קטן ביותר. מי שפיר במקרה זה הם לא הוראה שהייתי נותן. ליתר ביטחון אם יש אי שקט לרופאה, הייתי ממליץ על סקירה נוספת מכוונת בטרימסטר שלישי, סביב שבועות 28-30. טיפול תרופתי בהדבקה כזו רחוקה הוא חסר משמעות.

הסבירות למציאת ממצאים באולטרסאונד בשבוע 20, גם בתינוק שיסתבר שהוא מאוד פגוע, הוא מאוד קטן ואין טעם להסתמך על סקירה כזו. להמתין למי שפיר בשבועות 21-22. לאבחנה של cmv בשלב הזה, רק מי שפיר יכולים לעבוד.

אכן החששות מוצדקים במידת מה וילד שהולך לגן, סביר שידבק ועלול להדביק את אימו. אבל, ניתן יחסית בקלות להימנע מהדבקה אם זוכרים שהדבקה היא רק דרך הרוק והשתן של הילד. לכן, להימנע מנשיקות על עור הפנים (ניתן לנשק על השערות, העורף והטוסיק, לא להשתמש בכפית או ספל של הילד, לא להכניס מוצצים לפה שיש עליהם שאריות רוק ובמגע עם הפרשות סביב הפה או החלפת חיתול לרחוץ ידיים עם סבון וכל הכללים צריכים לחול על שני ההורים).

אנשים מבוגרים אינם מדביקים אנשים אחרים אלא במגע אינטימי של נשיקות רטובות ויחסי מין. כמעט כל ההדבקות הן אך ורק מילדים צעירים. אין משמעות לירידה בigm אם נדבקת מוקדם, העובר עלול להידבק בלי קשר לigm וצריך לבצע מי שפיר.

להריון נוסף ללא סיכון להדבקה בנגיף שהדביק את ההריון שהסתיים, נהוג להמתין שישה חודשים ממועד ההדבקה המשוער של ההריון הקודם. זה בלי קשר לתוצאות בדיקות הדם.

אם אכן נדבקת עד 4 שבועות לפני תאריך הוסת האחרון, יש הגיון רב להתחיל טיפול שיכול למנוע הדבקה של העובר. הטיפול אכן דורש הרבה כדורים, אבל אם מקפידים על שתית מים מרובה, אין לטיפול כל תופעות לוואי.

התשובה היא כן. נעשו מחקרים רבים של מעקב אחרי תינוקות אסימפטומטיים, לא ידוע על כל קשר בין cmv לאוטיזם. הסיכון היחיד שיכול להיות הוא ירידה מאוחרת בשמיעה, עד גיל 3-4 ולכן מומלץ מעקב שמיעה עד גיל חצי שנה.

באופן נדיר ביותר יש רמזים לפגיעה מcmv בשבוע 20 הפגיעות מתחילות בדרך כלל להסתמן באולטרסאונד החל משבוע 23-24 ובדרך כלל עוד יותר מאוחר.

נהוג כן לבדוק את התינקות לאחר הלידה גם אחרי מי שפיר שליליים, ידוע שהסיכוי הוא בסביבות 7 אחוז לשתן או רוק חיובי, אבל הסיכוי לנזק כמעט לא קיים. אמור להיות את אותן הבדיקות בכל בית חולים.
צריך לדווח בחדר לידה על הדבקה ראשונית בcmv ומי שפיר שליליים ואז ישלחו רוק או שתן לבדיקה.

מהנסיון שלנו, גם במחקר המקורי וגם בטיפול לאחר המחקר המקורי, יש ירידה של מעל שמונים אחוז בסיכוי העובר להידבק. ללא הטיפול, היה רושם ללא כל עדות מחקרית מסודרת, שיתכן ואשה סיפטומטית תעביר יותר את הנגיף לעובר. הטיפול תיאורטית אמור להוריד סיכון זה.
מאז המחקר יש לנו נשים רבות בכמות של מעל פי 3 ממה שהיה במחקר והתוצאות לא רק זהות, אלא יותר טובות. גם בצרפת קיבלו את אותם נתונים.
אין צורך באוכל עם לקיחת הכדורים, אבל חשובה מאוד שתיית מים מרובה עם הלקיחה שלהם.
מדובר בהדבקה ישנה בcmv עם תגובה נמוכה של נוגדני igg לאור זאת לא ניתן לבדוק אבידיטי. לא ידוע שרמה נמוכה היא גורם סיכון להריון הזה, אבל כמו כל אישה בהריון מחוסנתֿ צריך להימנע מהדבקה מזנים אחרים. לא לנשק ילדים על הפנים, רק בעורף, לא לאכול ולשתות באותם כלי אוכל של הילד ורחיצת ידיים עם סבון במגע עם הפרשות. אין בדיקות נוספות שכדאי לעשות, כי הן יחזרו אותו הדבר.
שאלה חשובה. באופן כללי, ההמלצה שלנו היא לא לבצע באופן אוטומטי הפסקת הריון רק בגלל מי שפיר חיובייםֿ אבל כמובן זכותו של כל זוג להחליט. הפסקת ההריון מתבצעת בשתי דרכים ברוב המקומות ע״י השראת לידה מוקדמת- פיטוצין ונולד עובר זעיר אחרי תהליך שלוקח כ-24 שעות. בבית חולים אסף הרופא מבצעים גרידה גם בשבועות האלה ויש להם נסיון בזה עם תוצאות טובות. לאור הנסיון הרב שקיים בארץ באיתור של כל הנזקים המשמעותיים של ה- cmv יש אכן מספר בתי חולים שחושבים שמומלץ על הפסקת הריון רק כאשר מוצאים נזק ברור בהדמייה של אוטלרסאונד וmri ועד היום לא מוכר מקרה בישראל של תינוק שחשבו שהוא בסדר לללא נזקים מוחיים ולאחר הלידה עשו אופס.
במקרה כזה, לאור העובדה שהlsv לא נצפה מאוחר יותר, קרוב לוודאי שהוא היה lsv קל שאינו מעלה סיכון לבעיות שמיעה והוא ממצא שכיח גם בתינוקות ללא cmv. לכן, לא הייתי מתחיל טיפול, רק עוקב אחרי השמיעה.
דילוג לתוכן