05/02/2020

העמותה מארחת את דר' גיורא גוטסמן

ד"ר גוטסמן הינו מנהל היחידה לזיהומים בילדים בבית החולים מאיר בכפר סבא ומנהל המרפאה לאיידס בילדים והמרפאה לזיהומים מולדים. הוא סיים לימודי רפואה באוניברסיטת באר שבע בשנת 1985, התמחה ברפואת ילדים בבית חולים מאיר כפר סבא ורכש את ההתמחות במחלות זיהומיות בילדים בבית החולים: Cedars-Sinai Medical Center University of California, Los Angeles-UCLA ד"ר גוטסמן משמש בנוסף כיו"ר החוג לאיידס בילדים, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל, סגן יו"ר חטיבת רופאי בתי החולים שירותי בריאות כללית וחבר באיגודים רפואיים רבים לרפואת ילדים מחלות זיהומיות ואיידס בארץ ובעולם. במסגרת המרפאה לזיהומים מולדים בבית החולים מאיר, אותה מנהל ד"ר גוטסמן, מתבצעים בירורים וליווי של הנשים ההרות לכל אורך ההיריון עם זמינות לשאלות ועזרה באירגון בדיקות ופרוצדורת הנחוצות, כאשר עיקר הפניות הן של נשים עם חשד או זיהום ב CMV בהריון. לאחר הלידה מתבצעות באופן מיידי הבדיקות המומלצות לילוד/ה לאם עם CMV בהריון והמשך מעקב מתבצע במרפאה במשך מספר שנים.

הסיכוי להדבקה של העובר בהריונות הבאים, כשחלפו 6 חודשים הוא נמוך ביותר. עיקר ההדבקה, אם תהיה,היא מהתעוררות מהוירוס שקיים בגופך ואין שום אמצעים למנוע זאת.
יש גם אפשרות של זיהום בזן אחר, הסיכוי לכך גם הוא נמוך ביותר כי יש כבר נוגדנים בגופך, עיקר ההדבקה היא מהילדים שהולכים למעון ורחיצת ידיים לאחר החלפת חיתולים תמיד מומלצת ללא קשר להריון.
הסיכוי להדבקה מנשיקות וחיבוקים מאוד נמוך.
אין הבדל בין אבחון הדבקה ראשונית או חוזרת במי השפיר. מי השפיר בשני המקרים יראו אם העובר נדבק או לא וכנ"ל בדיקות הדמייה יראו אם יש עדות לנזק.

לא ניתן לקבוע על פי בדיקה זו האם נדבקת בהריון או לפני ההריון. אם שמרו בדיקת דם שלך מתחילת ההריון, כגון לחלבון עוברי, ניתן לבדוק ולדעת יותר בוודאות מתי נדבקת. לדעתי האישית בשבוע 32 כיון שלא יפסיקו הריון אם אין ממצא משמעותי, והסבירות לכך נמוכה אם הסקירה המאוחרת שלך היתה תקינה, האפשרות היא בין לא לעשות דבר עד הלידה או אם רוצים יותר זהירות לבצע בדיקת אולטראסאונד מכוונת למח כעת. ניתן לשקול ביצע בדיקת רוק או שתן לילוד/ה לאחר הלידה.

 בדיקות BERA מבצעים עד גיל שנה או שנתיים לפי גישות מומחים שונים. בהמשך בדיקה התנהגותית. תתכן החמרה בשמיעה גם מעבר לגיל שנה, ככל שמתרחקים מהלידה הסיכוי לכך פוחת. ילד עם ירידה בשמיעה מ CMV צריך מעקב מינימלי של בדיקת שמיעה כל חצי שנה עד גיל 5 ובמקרים רבים גם מעבר לגיל זה רק כחלק ממעקב אחר ילד עם בעיית שמיעה.

ככל שמתרחקים מהלידה הסיכויים להחמרה באוזן התקינה פוחתים בהרבה.
מעבר לגיל 3 שנ' התדרדרות באוזן תקינה נמוכה מאד. הייתי מבצע בדיקת שמיעה התנהגותית פעם בכ 6 חודשים עד גיל 5 שנים.

לגבי שאלתך הראשונה התשובה היא שלילית. אם עברו מעל 6 חודשים מההדבקה הראשונית, לא ידוע לנו כי המרחק מההדבקה הראשונית משפיע על סיכויי CMV משני.
נכון להיום אין מחקרים שמראים שרמת IGG מנבאת את הסיכויים להדבקה משנית.
ערך האבידיטי לא מנבא הדבקה משנית. הוא תמיד ימשיך לעלות ולא ירד למעט שינויים מעבדתיים. יש נשים אצלהם האבידיטי עולה לאט במיוחד וגם בהן לא הוכח שזה משפיע על סיכויי ההדבקה המשניים. אין צורך לבדוק CMV בכלל ובדיקת אבידיטי בפרט אם היה CMV בבדיקת דם מעל 6 חודשים מתחילת ההריון הנוכחי.

בדיקות האולטראסאונד אצל רופאים מיומנים, איכותם מתקרבת לMRI למרות שMRI נחשבת לבדיקה הכי מדויקת. אם אולטראסאונד תקין, בדרך כלל לא ימצאו ממצא מאוד משמעותי בMRI, במקרים בודדים ממצאים קלים שלא תמיד יש להם חשיבות בילוד/ה. גם אולטראסאונד תקין בשבוע 28 מקטין מאוד את הסיכויים שהבדיקות המאוחרות תהיינה לא תקינות, אך כמובן לא שולל לחלוטין.

לגבי השאלה השנייה, מי שפיר שלילי לא שוללים הדבקת העובר בטרימסטר שני ולכן לא בהכרח זו הדבקה מאוחרת. לגבי הטיפול ב LSV, בקונצנזוס בינלאומי שהתקיים בועידה בינלאומית באוסטרליה, לא הומלץ טיפול במקרים של LSV בלבד. ראשי הכנס היו מאוד זהירים בהמלצותיהם. מרבית המומחים בישראל חושבים שההמלצות היו זהירות מדי וחלק מהמומחים בישראל חושבים שיש מקום לטפל כאשר ה LSV הוא משמעותי ודו צדדי. הסיכויים להחמרה מבחינת אחוזים לא חד משמעיים אך קרוב למדי יותר גבוהים מאושר ילד ללא ממצא או עם ממצא LSV קל. ולכן אני באופן אישי חושב שפגיעה בשמיעה היא מגבלה משמעותית לחיים ויש מקום לנסות למנוע אותה על ידי טיפול בואלצייט. הסיכונים לסיבועים או לתופעות לוואי של התרופה בעיני הרבה יותר נמוכים מהסיכוי לפגיעה בשמיעה או פגיעה אחרת.

קודם כל יש לא מעט רופאים שמתעסקים עם CMV בהריון ואף לפני הריון, כולל אותי. IGM חיובי לא בהכרח קשור לCMV חוזר או משני. בדרך כלל הדבקה משנית לCMV לא מראה סימפטומים למעט מי שיש לו בעיה במערכת החיסונית כולל טיפול במינון גבוה של סטרואידים מעל שבועיים. אם כעת את לא מקבלת סטרואידים ואין לך בעיה חיסונית, אין כל מניעה להיכנס להריון ואין צורך בבדיקות מיוחדות. את כמו 85% מנשות ישראל שעברו CMV בעבר.

 כדאי לפנות לקבלת ייעוץ מלא וארוך. בהנחה שאת מעונינת להמשיך את ההריון (החלטה שלדעתי היא נכונה במצבך), יש לבצע בדיקות אולטראסאונד חוזרות כל 4 שבועות במכון עם מיומנות למח עובר, בדיקת MRI בשבוע 30 עד שבוע 32 ובדיקות לאחר הלידה.

בדיקת סקר לשמיעה שנעשית לכל התינוקות היא בדיקה מהירה טובה אך לא מספיק איכותית. לתינוקות עם CMV עושים בדיקת BERA שהיא יותר איכותית מבדיקת הסקר השגרתית.
לכל בדיקה יתכנו טעויות חיוביות או שליליות ולכן בדיקת הרוק ו/או השתן מיועדות לוודא שוב שאכן היילוד/ה נדבקו.
האולטראסאונד מח לאחר הלידה הוא יותר טוב מאשר אולטראסאונד של אישה הרה והיו מקרים שבהם היו ממצאים קלים.בדרך כלל כשאולטראסאונד וMRI תקינים לא ימצאו ממצאים הדמייתיים משמעותיים.
לגבי המעקב – עיקר ההחמרות הן בשמיעה אך ייתכן גם אחרות לכן עוקבים אחרי ההתפתחות, בדיקות עיניים.

השאיפה היא לבצע את הבדיקות תוך כדי אשפוז הלידה, אך לעיתים זה לא ניתן לדוגמא בסופ"ש או חגים או עומס על המכון האודיומטרי (שמיעה). ואז יבוצעו הבדיקות בהקדם האפשרי וינתנו הזמנות עם השחרור להקדם האפשרי. אני מעריך שאותו הדבר נעשה גם במרכזים אחרים.
דילוג לתוכן