אבחון הדבקת האם בנגיף ה-CMV במהלך ההיריון

הנחיית משרד הבריאות בישראל, בדומה לרוב מדינות המערב, היא שאין לבצע בדיקות שגרתיות לאיתור נגיף ה-CMV בבדיקת דם בנשים הרות, ובמיוחד להימנע מכך לאחר הטרימסטר הראשון.

חרף זאת, רופאי נשים רבים מפנים לבדיקת דם לאיתור הנוגדנים לנגיף ה-CMV כחלק מכלל בדיקות הדם המבוצעות בשבועות הראשונים להיריון.

פענוח בדיקות הדם (הבדיקות הסרולוגיות)

נוגדנים הם המרכיב העיקרי של מערכת החיסון.
בבדיקות הדם לנגיף ה-CMV נבדקים שלושה פרמטרים, וביניהם שני סוגי נוגדנים:
נוגדנים מסוג IGG ונוגדנים מסוג IGM:
נוגדנים מסוג IGG מהווים הגנה ממושכת לגוף לאחר הדבקה, ותוצאה חיובית שלהם בדם מראה כי האישה שנבדקה, נדבקה בעבר בנגיף.
נוגדנים מסוג IGM הם הנוגדנים המופיעים ראשונים לאחר הדבקה ראשונית.
כמו כן, ניתן לבדוק ערך בשם AVIDITY, הבודק את יעילות הנוגדנים מסוג IGG, ולפיכך יכול לעזור לתארך את מועד ההדבקה המשוער.
קופות החולים משתמשות בערכות מעבדה שונות, ולכן למעבדות שונות יש סולם ערכים שונה לפרמטר זה. יחד עם זאת, לפי כל סולמות הערכים, ערך AVIDITY גבוה יעיד על הדבקה בטווח של יותר משלושה חודשים לפני מועד ביצוע בדיקת הדם.

תוצאות אפשריות:

IGG חיובי ו-IGM שלילי – האישה נדבקה בעבר ולא חולה כרגע. גם אם הנגיף שבגופה יתעורר, או אם תידבק מזן אחר של הנגיף, הסיכון להדבקה ולמחלה של העובר הוא נמוך, כך שרוב הרופאים ימליצו שלא לבצע מעקב מיוחד. ראו הדבקה שאינה ראשונית בלשונית השאלות והתשובות.

IGG חיובי ו-IGM חיובי – האישה נדבקה בזמן האחרון, ככל הנראה. מדוע “ככל הנראה” ולא בוודאות? מכיוון שערך ה-IGM יכול להיות חיובי למשך מספר חודשים ואף שנים לאחר ההדבקה הראשונית. כמו כן, תיתכן תגובה לא ספציפית מנגיף אחר, שאינו נגיף ה-CMV, היכולה להביא לתשובה חיובית כוזבת (False positive) של ערך ה-IGM.

IGG שלילי ו-IGM שלילי – האישה מעולם לא נדבקה בנגיף ה-CMV. במקרה זה, אם היא בהיריון, או מתכננת היריון בטווח הזמן הקרוב, היא בסיכון להדבקה ראשונית במהלך ההיריון ועליה לנקוט משנה זהירות.

במקרה שכזה, הנחיות משרד הבריאות הן כדלקמן:

  1. מתן הסבר על הסיכון להדבקה ראשונית בנגיף ה-CMV והנחיות להקטנת הסיכון להדבקה בנגיף.
  2. יידוע נשים המטפלות בפעוטות (אמהות, גננות ומטפלות במעונות וגני ילדים) כי קיים סיכון מוגבר לחשיפה לנגיף ה-CMV עקב המגע הקרוב עם פעוטות, וכן מתן הסבר על חשיבותה של הקפדה מרבית על ההנחיות למניעת הדבקה. ראו הרחבה בלשונית השאלות והתשובות.
  3. חזרה על הבדיקה הסרולוגית לנוגדני IGG ו-IGM לנגיף ה-CMV כל 4-6 שבועות עד שבוע 30 להיריון.

IGG שלילי ו-IGM חיובי – תשובה זו יכולה לשקף שני מצבים:

  1. הדבקה טרייה בנגיף ה-CMV, כך שרמת נוגדני ה-IGG עוד לא הספיקה לעלות
    (במקרה כזה יש לבצע בדיקת דם נוספת לאחר 2-4 שבועות).
  1. תשובה כוזבת (False positive), הנובעת מרגישות של מדד ה-IGM, היכול בטעות להגיב גם להדבקה במזהמים אחרים שאינם נגיף ה-CMV ושאינם רלוונטיים לעובר בהיריון.

תוצאות נוספות לבדיקות הדם:

IGM גבולי (Borderline) – יכול להראות כי מחלה פעילה נמצאת בתחילתה או בסופה. במקרה זה יש לבחון את הנתונים הנוספים, כדי לקבוע באיזה מהשלבים מדובר.

VIDAS או Additional Assay שיטה ספציפית יותר למדידת נוגדני IGM ו-IGG המאפשרת לקבל נתונים מדויקים יותר.

מגוון האפשרויות, והעובדה שיש בישראל מעבדות רבות המבצעות בדיקות סרולוגיות לנגיף ה-CMV, מדגישים את החשיבות הרבה לכך שפענוח התוצאות של בדיקות המעבדה הללו ייעשה על ידי אדם המומחה בתחום, כדי להימנע ממצבי אבחון יתר או לחילופין מצבי תת-אבחון.

תוכלו למצוא רשימת רופאים המומחים בתחום ומרפאות ה-CMV בלשונית הטלפונים החשובים.

 

Skip to content